čtvrtek 19. března 2015

„Co budeš dělat v sobotu?”
„Jdu malovat tulipány na kachličky!”
„Proč to děláš? Proč?!”

(Na úvod záznam interní komunikace. Někteří tomu prostě nerozumí.)

 
Tulipán, květina země turbanů
Výtvarná dílna v Paláci Kinských, Národní galerie Praha
 
 
Miluji výtvarné dílny, organizované Národní galerii v Paláci Kinských. Ne vždy se mi podaří něco vytvořit nebo dokončit, ale nelituji své účasti ani na jediné z nich. Koncept přednáška - inspirace - tvorba je perfektní a navíc, i když je mým snem založit asociální síť, přesto si vždy vážím těch nadšených lidí, které tam potkám.


Tentokrát jsem měla další důvod: blíží se jaro, chce to inspiraci. Bambus je sice celoroční rostlina, když vedle strčím zajíčka nebo na něj pověsím vajíčko, teoreticky může to být i velikonoční motiv, ale nějak mám pocit, že to tak úplně není to tradiční „ono”. A tak když jsem si všimla, že tentokrát bude dílna věnováná tulipánům a ještě pod vedením Hany Vinklárkové, neváhala jsem. Z jejich dílen už mám slušnou výbavu: Dvě vázy, talíř, miska a hluboký talíř na polévku Pho Bo. Je tedy naprosto jasné, že bez kachličky by sada nebyla kompletní. To jsem nemohla dopustit.

„Srazili” jsme se v dílně, kde jsem nafotila první fotografie exponátů. Bohužel nedostatek technického vybavení i schopností mě nutí fotit milion fotek, abych následně mohla vybrat 10 ne tak úplně rozmazaných. Když už to vypadalo, že je nás - plus mínus náhodný kolemjdoucí - dostatečný počet, přesunuli jsme se do expozice.






Přednáška - Mgr. Kristýna Rendlová
Přednáška se skládala ze dvou částí. První byla prezentace a promítání snímků přímo v expozici (skvělý nápad), ve druhé části jsme si naživo prohlédli některé z vystavených exponátů. 

Všechno, co jsem se tam dozvěděla bylo pro mě nové a opravdu jsem si to užila. Přednáška byla profesionálně zvládnutá se spoustou zajímavých informací.

Co mě zaujalo asi nejvíc, byly mešity. Přiznám se, že o muslimské kultuře vím velice málo a není nejlepší doba na to, aby média přetékala nějakými pozitivy. Ale velké vzdušné prostory plné světla, vyzdobené pouze rostlinnými motivy se mi líbí... neměla bych nic proti tomu, aby tímto způsobem byly zdobené i křesťanské kostely a spíše se snažily přiblížit ráj než ukazovat tu trnitou cestu k němu.

Pro zájemce o toto téma přikládám několik klíčových slov (google je lepší zdroj než mé nečitelné poznámky): anikonismus, Iznik, Osmanská říše, Sinan, Sulejmanova mešita, mešita Rustema Paši a wiki.
Doporučuji také knihu Tulipán v lesku půlměsíce, ze které jsme později i čerpali motivy pro dílnu. Knihu je možné zakoupit v Paláci Kinských.



 
 
Dílna - Hana Vinklárková
V ateliéru jsme měly nachystané předlohy - barevné fotokopie vybraných ornamentů. Tulipán se dá opravdu ztvárnit na mnoho způsobů, já jsem třeba do užšího výběru zabavila tři předlohy. Bylo mi jasné, že celou kachličku určitě nepomaluji, o to víc jsem obdivovala účastníky, kteří byli schopni překreslit celý motiv. Nakonec pro klid duše jsem si ještě dokoupila kachličku na bambus (to prostě musí být). Jelikož v ceně je i vstupenka do všech expozic v Paláci Kinských, využila jsem toho a v rychlosti obešla čínské a japonské svitky. Za 5 týdnů (teď už za 3... měla bych nějak zrychlit tempo s těmi příspěvky) by kachličky měly být vypálené a k vyzvednutí. Takže tento příběh zatím nekončí!
 





 
 
Děkuji všem lektorům za skvělé odpoledne, dámám, které seděly s námi v rohu za příjemné povídání a tip na výtvarnou školu, Magdě, že se mnou ještě oběhala ty čínské svitky i přesto, že slibovaný duch mrtvé kurtizány v rákosu už pravděpodobně odpočívá v depozitáři. Doufám, že brzo bude další dílna a sada se ještě rozroste.
 
 Oficiální upoutávka na dílnu:
 

Žádné komentáře:

Okomentovat